Har du någon gång tänkt på varför du springer med armarna i 90 graders vinkel? Detta gör du för att det ger dig mer energi och får dig att springa snabbare. Om du inte har gjort det tidigare, ingen fara. Denna artikel är menad för både oerfarna och erfarna löpare.

Du kanske inte tänkt på det tidigare, alltså hur du håller dina armar när du springer. Du kanske till och med gör helt rätt, utan att märka det, eller så gör du helt fel. Här kommer några tips för att maximera din löpning.

Först ska du positionera dina händer som om du skulle hålla ett ägg. Du ska inte ha en hård knytnäve, händerna ska vara lagom hårda och definitivt inte lösa. Går vi uppåt på armen så kommer vi ju såklart till handleden. Handleden ska vara lös, detta ger dina axlar en bra position och får dina axlar att vara mjuka och inte göra ont efter en liten stund efter alla spänningar.

När det gäller armarna ska dom vara i en 90 graders vinkel, vilket nämndes tidigare. Men något som kan nämnas är att man inte ska svinga armarna för högt eller för lågt. Detta kan resultera i kortare spring, spänningar i axlarna, hoppande rörelser och lutande ställning framåt. Vad som rekommenderas är att armbågen ska vara mellan midjan och bröstet, inte högre eller lägre.

Men hur du använder armarna kan också påverka hur snabbt du springer. Ifall du vill springa hårdare så ska du pumpa dina armar i en högre hastighet, detta kommer att göra dina ben att springa fortare än tidigare. Men detta rekommenderas endast att göra när man springer upp för en backe, en mållinje eller har någon orsak att behöva springa riktigt hårt eftersom detta kan resultera i skador ifall denna metod används för ofta.