Kan du tänka på något du gör varje vecka, varje dag, varje timme, varje minut och varje sekund? Jo, det är att andas. Lungorna är våra viktigaste organ eftersom de syresätter våra celler och ger oss liv. Därför är det också viktigt att ta hand om sina lungor, t.ex. genom att inte röka eller helt enkelt andas rätt.

Det låter ju konstigt att man kan andas rätt eller fel, men det är faktiskt så att man genom att andas på fel sätt kan påfresta lungorna och därmed hela kroppen. Detta kan resultera i yrsel men också i att man svimmar. Därför är det viktigt att lära sig att andas rätt, speciellt när du tränar.

Hur andas man rätt då kanske ni undrar, och detta är en väldigt svår fråga eftersom olika forskare säger olika saker. Men någonting som de allihopa har kommit fram till är att man ska andas djupt, alltså stora andetag. Men detta kan ju faktiskt vara väldigt svårt när man till exempel springer hårt eller upp för en stor backe, så hur ska man kunna andas djupt då? Öva, öva och öva är nyckeln till allt träningsresulterat. Du måste öva dig i att ta större andetag medan du springer. Några saker som kan hjälpa är att öppna upp bröstkorgen så att lungorna får större rum att andas. Detsamma gäller när du stannar och tar en kort paus, öppna upp bröstkorgen och stå rakt så du inte täpper till syreslangen.

Något som också kan hjälpa är att andas efter takten i din löpning. Detta kommer att ge dig ett mycket bättre flow när du springer. Du kan till exempel andas in på 1, 2 och sedan andas ut genom att räkna 3, 4, 5, 6, 7. Detta kan vara väldigt påfrestande för kroppen, så ta det lugnt när du lär dig andas rätt.