Ofta när man köper ett par nya skor, så tänker man endast på storleken. Men när man ska träna och springa i skorna är det viktigt att man hittar de perfekta skorna för ens fot. Om man inte gör det kan stora skador uppkomma i till exempel fotlederna, knäna, fötterna och tänk på stackars lilltån. Så det finns ett par kriterier du borde tänka på när du väljer de perfekta skorna.

Först måste du tänka på hurdana löpsteg du tar, för det finns nämligen två olika. Först är normalpronation vilket 50 procent av befolkningen har, detta betyder att du inte lägger någon extravikt på någondera sidor av foten. Men vid överpronation, som också är väldigt vanligt, så lägger man mycket vikt på inre sidan av foten, därför borde personer med denna typ välja en stabil sko för överpronation så att man begränsar rörelsen inåt. Suspination eller underpronation är tvärtemot, det vill säga man lägger mycket vikt på utsidan av foten. Det finns tyvärr nog ingen sko för den som underpronerar, men en sko som har bra dämpning kan resultera i bättre löpning.

Såklart ska man ju också beakta ens fötters passform. Ifall du har breda, smala, små eller stora fötter så ska du välja en sko som passar den typen. Beroende på vad du ska springa i för typ av terräng, måste du också välja skor efter det. Många träningsskor ger stötdämpning och kan användas under långa rundor. En lättviktssko är däremot väldigt bra för intervallträning. Om du ofta springer i olika terränger, till exempel skog, berg eller sand så är det väldigt viktigt att använda sig av en terrängsko eftersom de möter alla dina behov. Så tänk och forska kring vad för sko som passar dig bäst och fråga gärna i affärer, ibland kan försäljarna ha nödvändig information angående detta.