Vad man alltid ska tänka på när man springer eller joggar och tränar i allmänhet så är det hållningen. Att ha en bra hållning kan resultera i mera ork, bättre löpturer och såklart till mindre skador. För ofta när man får skador av träning, så är det på grund av att hållningen är helt enkelt fel och detta resulterar i hemska och eventuellt kroniska skador.

För att maximera en bra hållning finns det ju såklart massor med träningsövningar. Men det viktigaste är nog att tänka på hur du sitter när du är på jobbet, vid matbordet eller kollar tv. För även om man gör dessa träningsövningar, så kanske det inte hjälper när du går igenom en ond cirkel med dålig hållning i ditt vardagliga liv. Så när du märker under dagen att din hållning inte är på topp, lägg axlarna bakåt, ut med bröstet, sträck på nacken och ha huvudet i en position som att du skulle tittat framåt, alltså hakan i 90 graders vinkel.

När du märker att din hållning i allmänhet har förbättras, så kan du börja träna upp hållningen. Många bra träningsövningar hittar man väldigt enkelt genom att skriva in på google “best workouts for good posture”, dessa övningar kan vara till god hjälp, men de fokuserar ofta på ryggen och nacken när man egentligen behöver träna upp sitt hela core. Ni som inte är träningsentusiaster vet kanske inte vad core är. Jo, det är nämligen området mellan magen, bålen och ryggen som man genom att fokusera på dessa när man tränar, ger en riktigt stark hållning och kanske några abs på vägen, vem vet?

Du hittar många olika bra träningsövningar genom att googla på till exempel: “best core workout for your posture”. Men några favoriter är: “long leg lifts”, “prone hold” och den gamla godingen bryggan. Dessa övningar borde göra din springtur mycket lättare och bättre!