Har du någon gång varit på en löptur men armarna blir så stela på grund av att du håller i en vattenflaska? Den ena armen väger då mer än den andra, detta resulterar i att armen helt enkelt inte följer med den andras rytm. Då kan det helt enkelt bli obalans i hur du springer och benen verkar inte kunna gå tillbaka till den normala löpningstekniken eftersom det är en stor obalans mellan sidorna. Det kan sedan förekomma till exempel höftskador på grund av att din vikt är i obalans. Därför är det viktigt att hitta olika alternativ till detta.

Därav finns det många alternativ på marknaden som är mycket bättre än att ha en dricksflaska med sig på löpturen. Till exempel finns det olika bälten som man kan lägga fast runt sig, så att vikten balanseras och inte ligger på endast en sida. Detta fungerar genom att man har 2 eller flera vattenflaskor fastspända i bältet, detta kommer att resultera i en mycket behagligare löptur. Men också i ett tyngre träningspass, eftersom båda händerna är utan extra vikt. Utan nu så är det någon kilogram mera på din kropp, som kommer göra gravitationen starkare. Detta är jättebra på det sättet att denna vikt är balanserad, så man inte skadar några höfter och dessutom kommer det ge mera motstånd, vilket betyder att man måste jobba hårdare för att springa. Därav så bygger man upp en bättre kondition och starkare muskler för att klara av den vikten man bär på.

Det är verkligen viktigt att tänk på vilket alternativ passar för dig. Om du springer 1 km kanske det inte har så stor påverkan ifall du bär på en vattenflaska. Men däremot om du springer 10 km kan du få väldigt stora skador på grund av att din kropp är obalanserad under en lång tid.